MAAT Lisboa en construcció |
12.09.16-09.10.16
Inauguració 15.09.16 / Entrada gratuïta
Inauguració 15.09.16 / Entrada gratuïta
Vestíbul planta B. Edifici Disseny Hub
Barcelona
En el marc del 47è Congrés de l’Acadèmia Internacional de la Ceràmica (AIC), que té lloc a Barcelona entre el
12 i el 16 de setembre amb la ceràmica en l’arquitectura i l’espai
públic com tema central, de la mà de l’A-FAD es presenta al
vestíbul del Disseny Hub Barcelona una mostra sobre Ceràmica Cumella.
En el taller de Ceràmica Cumella totes les possibilitats són benvingudes; els materials, les formes, els motlles, els esmalts i els detalls encara per perfilar s'aturen en el temps per mostrar totes aquelles possibilitats infinites que poden acabar esdevenint. L'exposició Ceràmica Cumella: Shaping Ideas|Modelant Idees ens endinsa en l'espai més singular i personal del reconegut ceramista català per entendre tot allò que les obres acabades emmascaren, i ens deixa veure els processos creatius des de l'inici, quan el temps encara no ha començat a córrer.
Toni Cumella ha estat nomenat Membre d'Honor de l'Acadèmia Internacional de Ceràmica coincidint amb el 47è Congrés i Assemblea General que se celebra a Barcelona.
Ceràmica Cumella: Shaping Ideas|Modelant Idees |
Les altres exposicions dins el Congrés
de l’Acadèmia Internacional de Ceràmica que es duran a terme al Disseny Hub
Barcelona són dues:
- D’Obra. Ceràmica dins l’arquitectura. La mostra fa un repàs de com s’ha utilitzat la ceràmica en l’arquitectura mediterrània. L’exposició està comissariada per l’arquitecte Pedro Azara.
- La ceràmica dins l’arquitectura i l’espai públic. Els membres de l’Acadèmia reflexionen sobre el tema central del 47è congrés amb propostes on hi tenen lloc el simbolisme, l’imaginari, la poètica i les idees més concretes.
Història del taller
El taller de Ceràmica Cumella el va iniciar
l’any 1880 Josep Regàs, terrisser fill de Breda on hi ha una llarga tradició de
ceràmica popular. Regàs es va instal•lar a Granolllers i es va dedicar a la
fabricació d’atuells per a ús domèstic. Més tard, el seu fill, Antoni Cumella,
va transformar l’empresa familiar en un taller de ceràmica d’alta temperatura
aplicada a l’arquitectura que, al mateix temps, li va servir com a estructura
tècnica i econòmica per fer la seva reconeguda obra personal.
Toni Cumella, la tercera generació, va
estudiar enginyeria industrial i fotografia i va aprendre l’ofici de ceramista
treballant tota la vida al costat del seu pare. Les seves primeres
col•laboracions amb Josep M. Botey, l’estudi PER i Enric Sòria li van permetre
reafirmar-se a fer ceràmica destinada a l’arquitectura.
Actualment, Ceràmica Cumella compta amb un
catàleg de realitzacions molt extens, tant en el
camp de la restauració i rehabilitació del
patrimoni arquitectònic com en obres de nova construcció. Ha participat en la
restauració de conjunts tan rellevants com l’Hospital de Sant Pau, el Palau de
la Música, el Parc Güell o la Sagrada Família a Barcelona; la Farinera a Girona
o la Ricarda al Prat de Llobregat.
Guillem i Toni Cumella |
No obstant això, la seva intervenció ha estat
tant o més rellevant en obres contemporànies i d’avantguarda, treballant al
costat d’equips d’arquitectes que han incorporat el material ceràmic als seus
projectes per a fer-lo protagonista de les seves obres. Cal destacar, entre
altres obres, el Parc Diagonal Mar o el Mercat de Santa Caterina a Barcelona
d’Enric Miralles-Benedetta Tagliabue, el Palacio de Congresos de Zaragoza de
Nieto-Sobejano, el Pavelló d’Espanya a Aichí (Japó) de FOA, el Pavelló
d’Espanya a Zaragoza de Patxi Mangado, Villa Nurbs d’Eric Ruiz Geli i Frederic
Amat, els Jutjats de Terrassa de Josep Maria Botey, l’edifici Casp 74 de Jaume
Bach, el CEIP Martinet a Cornellà de Mestura arquitectes, el mur de la Riera de
la Salut a Sant Feliu de Llobregat de Pol Femenias o la Casa Menorca d’Enric
Sòria. Entre els projectes més recents podem citar l’Oceanario de Lisboa de
Pedro Campos
Costa, l’edifici d’habitatges a Taipei de
Huang Yung Hong-Geli, Biokit i Edifici 22@ a Barcelona de Bonell i Gil,
l’edifici d’habitatges a Londres de DSDHA, l’Hotel Ohla Eixample de Dani Isern
a Barcelona, el Centro de Arte Botín a Santander de Renzo Piano, el MAAT a
Lisbo a d’Amanda Levete, l’Escola Massana a Barcelona de Carme Pinós...
Ceràmica Cumella ha col•laborat també amb
artistes plàstics com Pep Duran en l’obra “Retaule laic” exposat a la Capella
del MACBA , Joan Fontcuberta en l’obra “El petó” a Barcelona amb motiu del
Tricentenari i Frederic Amat en la instal•lació permanent “Pluja de sang” al
Teatre Lliure de Gràcia.
En el camp de la docència cal remarcar la
llarga i estreta relació de Toni Cumella amb l’Architectural Association School
of Architecture (AA) a Londres i amb la IAAC de Barcelona i la seva
participació en les càtedres de ceràmica ASCER en diverses facultats
d’arquitectura de l’estat i de l’estranger.
Tot sembla indicar que la tradició familiar
té una continuïtat assegurada de la mà de Guillem Cumella, la quarta generació.
Aquesta exposició ha estat produïda per
l’Architectural Association School of Architecture (AA) a Londres, amb la
col.laboració de l’A-FAD i comissariada per Christopher Pierce i Christopher
Matthews.